Geslaagd – Registratie

Geslaagd!

Hoe registreert u zich als frequentiegebruiker?

 

Nadat u als geslaagde de brief van het CBR heeft ontvangen, kunt u uw radioroepletters registreren bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. Als u inlogt via het klantenportaal van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur krijgt u een persoonlijke pagina te zien. Controleer of uw behaalde examen (certificaat) vermeld is, want dat kan soms met een paar dagen vertraging verschijnen. Als ook uw behaalde examen zichtbaar is, kunt u de door uw gekozen roepletters invullen. U wordt dan geregistreerd als radiozendamateur. Eventueel frequentiegebruik als radiozendamateur zonder registratie is strafbaar.

 

Roepletters kiezen

 

Het is het handigst als u eerst, voordat u de registratieprocedure start, roepletters kiest die nog niet zijn uitgegeven. Ga hiervoor naar het callbook op de website van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. Vul de door u gewenste roepletters in in het venstertje. De website meldt dan of deze roepletters zijn uitgegeven of nog beschikbaar zijn.
 

Doe deze test voor de zekerheid ook met een roepnaam die u als ‘tweede keus’ zou wensen voor het geval iemand anders u toevallig net voor is bij de registratie.

 

Registreren

 

Nu kunt u uw frequentiegebruik en roepletters registreren. U moet zich kunnen identificeren met uw DigiD.

Als u uw DigiD (of DigiD-app) bij de hand hebt, logt u in via het klantenportaal. Klik op de link. U krijgt de DigiD login-pagina. Als de identificatie lukt, wordt u doorverwezen naar uw persoonlijke pagina. U kunt uw gegevens inzien, wijzigen of verwijderen. Om voor het eerst uw roepletters te registreren klikt u op Nieuwe zaak.
In het buitenland woonachtige geslaagden die geen Nederlandse roepletters wensen behoeven zich niet eerst te registreren in het register van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. Het volstaat dan om een E-mail te zenden aan de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur met uw persoonsgegevens, het behaalde examen plus datum en het verzoek om toezending van een HAREC (als het F-examen is behaald) of een verklaring volgens ECC-REC-(05)06 (als het N-examen is behaald). Aan de levering van deze documenten zijn kosten verbonden.

 

Registratiebewijs

 

U mag echter pas beginnen met zenden als u in het bezit bent van uw registratiebewijs. Dit bewijs in creditcardformaat wordt u door de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur automatisch, meestal binnen vijf werkdagen, na de registratie per post toegezonden. Naast het Nederlandse registratiebewijs (de ‘credit card’) verstrekt de RDI ook een papieren Radio Amateur Station Licence voor gebruik tijdens een kort verblijf in het buitenland.

 

Permanente licentie in het buitenland

 

N.B.: het certificaat dat de Stichting Radio Examens heeft uitgegeven is geen geldig document voor het aanvragen van een permanente F- of N-licentie in het buitenland. Voor een buitenlandse F-licentie is een HAREC nodig, tegen betaling verkrijgbaar bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. Voor een N-licentie is de Radio Amateur Station Licence van uw N-registratie voldoende. Zie hiervoor HAREC of N-certificaat op de website van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Met deze documenten kunt u bij veel buitenlandse telecom-autoriteiten een permanente licentie aanvragen. Met een F-registratie is dit mogelijk in vrijwel alle CEPT-landen, maar met een N-registratie is dit slechts in een beperkt aantal landen mogelijk.

 

Veel plezier met deze prachtige hobby!